flower

Artikkelit - Agorama 2004 01.01.2004

1900-luvulla rellestivät dinosaurukset

01.01.2004

Modernit mikrotietokoneet ovat tuttu juttu mutta niillä on esi-isänsä. Tietojenkäsittelyn hämäristä alkuajoista löytyy muun muassa reikäkortteja, radioputkia ja paljon magneettinauhaa. Ja niitä kuluu käytössä vielä tänä päivänä.


Agora kerää vieraita

01.01.2004

Viimeisen vuoden aikana Agorassa on käynyt runsaasti vierailijoita, kuten esimerkiksi Ruotsin kuningasperhe, kuningas Kaarle XVI Kustaa, kuningatar Silvia ja kruununprinsessa Victoria. Lisäksi Agoran lattioilla ovat astelleet muun muassa pääministeri Matti Vanhanen, entinen pääministeri Esko Aho sekä eduskunnan puhemies Paavo Lipponen.


Agora, tieteen ja arjen kohtauspaikka

01.01.2004

Globaali kehitys kyseenalaistaa perinteet ja kansalliskulttuurin

01.01.2004

Globaalisaation taloudellisista vaikutuksista ja uhkakuvista paikallisesti toimiviin yrityksiin ja pääomaan on puhuttu paljon. Professori Raul Pertierran mukaan globaalisaatiolla on myös merkitääviä kulttuurillisia ulottuvuuksia: se voi irrottaa yksittäiset kansalaiset perinteisestä paikallisesta kulttuuritaustastaan tuodessaan mahdollisuuksia liittyä teknologisen kehityksen mahdollistamiin globaaliyhteisöihin.


Ihminen graniitin, lasin ja designin keskellä

01.01.2004

Agorassa toimivat vuorovaikutuksessa keskenään erilaiset tahot, kuten opetus, tutkimus ja erilaiset yksityiset teknologiayritykset. Agoran toiminta-ajatuksena onkin yliopiston ja yritysmaailman välinen yhteistyö, mikä on luonut haasteen Agoran ja sen tilojen suunnittelulle.  


Intohimona tutkimus

01.01.2004

Aina ajoittain maailmaa siunataan ihmisillä, joilla on taito nähdä tulevaisuuteen. He ovat aina ikään kuin aikaansa edellä: ikään kuin he tietäisivät jotain, mitä muut eivät tiedä. Moni tällainen henkilö päätyy yritysjohtajaksi, toisista tulee poliitikkoja. Jotkut heistä ryhtyvät tutkijoiksi.


Isätkin Innostuivat Kivahkosta

01.01.2004

Koululaisten paperilippset tuppaavat löytymään repuista ruttuisina ja pari viikkoa myöhässä. Voiko kodin ja koulun välistä viestintää kehittää nopeammaksi ja varmemmaksi? Kyllä, Kivahko on uusi sähköinen reissuvihko.


Kulttuurit kohtaavat Agorassa

01.01.2004

Kello lähenee kahtatoista ja Agoran aulassa käy vilkas puheensorina. Jos pysähtyy hetkeksi kuuntelemaan, voi joukosta erottaa lukuisia eri kieliä. Aula alkaa hiljalleen täyttyä eri kansallisuuksien ja kulttuurien edustajista. Ruokalan ovella on kirjava jono nälkäisiä tulevia maistereita ja professoreita, opiskelijoita niin idästä, lännestä kuin etelästäkin. Mikä on tuonut kaikki nämä ihmiset Agoraan - tai ylipäätään Suomeen?


Laboratorio, joka suoltaa pelejä

01.01.2004

Helsingin Sanomat kirjoitti jo 20.10.2000: "Peliteollisuus on kasvanut kymmenessä vuodessa suuremmaksi kuin filmiteollisuus. Yksin Euroopan pelimarkkinoissa pyörii noin 39 miljardia markkaa." Pelit on huomattu myös Agora Centerissä, jonne on tänä vuonna perustettu Agora Game Lab. 


Miten syntyy luottamus, kun kulttuurit kohtaavat?

01.01.2004

Agora Centerissä on parhaillaan käynnissä luottamus-aiheinen monitieteinen tutkimushanke. Tutkimusverkostoon kuuluu tietotekniikan asiantuntijoita, psykologeja, sosiologeja ja yksi teologi. Keskeinen asema on viestintätieteellä, erityisesti kulttuurienvälisellä viestinnällä.


Mobile Mirror

01.01.2004

Kännyköille on viime vuosina kehitetty lukemattomia uusia käyttösovelluksia aina laskujen maksamisesta valokuvaamiseen. Mobile Mirror on keksinyt yhden käyttötavan lisää, tekstiviestein toteutettavan markkinointitutkimuksen.


Paperi IT - verkottumista tiedon välilttymiseksi

01.01.2004

Agoran tärkeimpiä toiminta-ajatuksia on verkottumisen lisääminen niin yliopiston sisällä tutkimusmaailmassa kuin yliopiston ja liike-elämän välillä. Agora Center on mukana yhtenä ydinkumppanina laajassa PaperIT-hankkeessa, jossa on mukana erikokoisia yrityksiä Jyväskylän seudulta sekä tutkimusta tekeviä korkeakouluja Jyväskylästä ja muualta Suomesta.


Pelaako yhteistyö?

01.01.2004

Yhdessä oppiminen ja yhteistyö yli maan rajojen ovat tämän päivän juttu. Uudet virtuaalioppimisen tekniikat luovat mahdollisuuksia innovatiiviseen ja tehokkaaseen työskentelyyn ryhmissä ja verkostoissa. Kuitenkin internet -ajan trenditermiksi noussut käsite e-learning herättää ensimmäisenä ajatuksen itsenäisestä tiedonhausta tai internetissä yksin surffailusta. Vääristynyt mielikuva virtuaalioppimisesta epäsosiaalisena ja eristävänä työskentelynä voi pian olla aikansa elänyt.


Pelaten lukemaan

01.01.2004

Janna istuu hievahtamatta tietokoneen edessä uppoutuneena nappaamaan äänteitä vastaavia kirjaimia kiinni hiiren avulla. Hän pelaa lukemaanoppimispeliä. Innostus on valtava ja tyttö edistyy huikeaa vauhtia.


Pupu pieksää pampulla

01.01.2004

Psykologi Tarja Salokoski tekee väitöskirjaansa väkivaltaisista tietokonepeleistä osana lasten ja nuorten pelimaailmaa. Tutkimuksessaan hän selvittää millaista pelien väkivalta on ja millaisessa kontekstissa se esitetään.


Rantatori kaupunkijärven kainalossa

01.01.2004

Agora sijaitsee ihanteellisellä, ellei jopa Jyväskylän parhaalla paikalla. Agoraa ympäröivät niin alkuperäinen luonto kuin rakennettu vihreys. Jyväsjärvi rantapajuineen sekä rantaviivaa myötäilevä rantaraitti ja viheraöueet kietoutuvat yhteen ihmisen ja huipputeknologian kanssa.


Yliopisto + Yritykset = Win-Win

01.01.2004

Agoran missiona on olla eri alojen toimijoita kokoava verkosto, jossa yhdistyvät yritystoiminta, tutkimus ja koulutus. Agoran kanssa yhteistyötä tekevät kymmenet Jyväskylän seudun yritykset. Kokemuksistaan yritys- ja tiedemaailman yhdistämisestä kertovat Enermet sekä Nokia.


Tykki taipuu älylliseksi paperikoneeksi

02.01.2004