flower
08.12.2008

Kipupisteitä päivystyspoliklinikalla

Oletko kyllästynyt päivystyspolilla odottelemiseen? Onko avun saaminen kestänyt jopa useita tunteja? Ei hätää, tutkijatohtori Toni Ruohosella saattaa olla ratkaisu ongelmaasi.

Päivystyspoliklinikoiden tehottomuus on ollut viime vuosina valokeilassa. Terveyskeskuksien keskittäminen, moniongelmaiset potilaat sekä väestön ikääntyminen ovat kuormittaneet päivystysjärjestelmää pisteeseen, jossa potilaita ei pystytä hoitamaan parhaalla mahdollisella tavalla. Hoitopäätösten viipyminen, liian pitkät odotusajat ja pääseminen jatkohoitoon ovat olleet keskeisimpiä ongelmakohtia. Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä päätettiin, että asialle on tehtävä jotain; päivystyspoliklinikan uusia tiloja kaavailtaessa syntyi Nova-projekti. Vuonna 2004 Toni Ruohosen puhelin soi.

Hyvinvointia teknologialla

Nova-projektiin tarvittiin kipeästi osaamista teknologian saralta. Filosofian lisensiaatti Toni Ruohonen oli valmis vastaamaan haasteeseen. Niinpä rankan, mutta kiintoisan rupeaman jälkeen vuonna 2007 Ruohonen väitteli filosofian tohtoriksi tietotekniikan laitokselta aiheenaan erikoissairaanhoidon päivystysjärjestelmän tehostaminen. Hän tutki Keski-Suomen keskussairaalan päivystyspoliklinikalla ilmenneitä ongelmakohtia. Potilaat saattoivat joutua odottamaan hoitoon pääsyä jopa neljäkin tuntia ja henkilökunnan toiminta oli järjestetty tehottomasti. Niinpä Ruohonen kehitti simulaation, joka havainnollistaa potilaan kulkua päivystysprosessissa ja tarjosi täten ratkaisuja poliklinikan kipupisteisiin. Hän loi 4000 potilaan otannalla mallin, joka nopeuttaa potilaan hoitoprosessia 40 prosentilla. - Pitkät odotusajat johtavat potilaan tilan huononemiseen, mikä taas tarkoittaa raskaampia hoitomenetelmiä, kustannuksia ja yhteiskunnallisia vaikutuksia, Ruohonen summaa.

Teoriasta käytäntöön

Tohtorismiehen tietotekniikkaslangia kuunnellessa alkavat amatöörin korvat herkästi punoittaa. Ruohonen selvittääkin pilke silmäkulmassa simulaatiomallin lisäksi tutkimuksensa käytännöllisempiä puolia. - Tutkimuksessa mitattiin, että yksi hoitaja saattaa kävellä vuoronsa aikana jopa 12-13 kilometriä kuljettaen pelkästään näytteitä laboratorioon. Tällöin potilaaseen sijoitettu aika vähenee huomattavasti, Ruohonen pohtii. Ongelman ratkaisuksi hän esitti simulointimallin pohjalta käyttöönotettavaksi järjestelmää, jossa näytteet kulkevat paineistetun putken läpi laboratorioon muutamassa sekunnissa. Sairaalan uutta päivystyspoliklinikkaa rakennettaessa tutkimuksessa esitetyt ratkaisut otettiin käyttöön. Esimerkiksi putkipostijärjestelmä on jo toiminnassa. Toinen käytännönläheinen sovellus on puheentunnistusjärjestelmä, joka kirjaa lääkärin suorittaman sanelun tietokoneen ruudulle suoraan puheesta reaaliajassa, jolloin sanelua ei tarvitse erikseen purkaa.

Palvelemaan konetta?

Vuonna 2007 päättyneessä Nova-projektissa mukana oleminen oli tutkijalle antoisa kokemus. Lieviä ennakkoluuloja hän kohtasi ainoastaan hankkeen alkutaipaleella, jolloin sairaalan henkilökunta vierasti uutta teknologiaa. Pian kuitenkin kaikille osapuolille selvisi, että tarkoituksena on helpottaa henkilökunnan työtaakkaa, eikä korvata työpanosta koneilla. - Sairaanhoidon kentältä tullut palaute on ollutkin hyvin myönteistä, Ruohonen toteaa vaatimattomasti ja lupaa edelleen jatkaa työtään terveydenhuollon ongelmakohtien parissa. Olemme turvassa.

Faktalaatikko:

NOVA-hankkeen tarkoituksena on hakea ratkaisuja päivystyspoliklinikan toiminnan ja potilasprosessin tehostamiseen. Tarkastelun kohteina ovat muun muassa perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon prosessit ja rakenteet sekä terveystaloustieteelliset ja palvelun laatuun liittyvät näkökulmat.

Nopean vasteen toimintamallia kehitetään kansallisessa terveysohjelmassa Teknologian kehittämiskeskuksen Tekesin vetämässä terveydenhuollon teknologiaohjelmassa. Projektin vetäjänä toimii Keski-Suomen sairaanhoitopiiri. Kehitystyöhön osallistuu tutkimusyksiköitä Jyväskylän yliopiston Agora Centerin lisäksi Teknillisestä korkeakoulusta, Jyväskylän ammattikorkeakoulusta sekä Wellness Dream Labista

Faktalaatikon lähde: http://www.jyu.fi/erillis/agoracenter/tutkimus/acprojektit/servicesciences/nova

Teksti: Henna Väänänen ja Ilari Torsti

Artikkeliin liittyvä kuva:

Artikkelikuva

Artikkelin PDF-tiedosto:

agoramedia_article_245.pdf